Uvodi u filozofiju (12): Nagel (1987)

Thomas Nagel: ”Što sve to znači? Vrlo kratak uvod u filozofiju”, Zagreb: Kruzak, 2002. Preveo s engleskog: Boran Berčić. (”What Does It All Means? A Very Short Introduciton to Philosophy”,  1987.)

Ova je knjižica, kaže autor u uvodu, »kratak uvod u filozofiju za one koji o njoj ne znaju ništa«. U pogovoru (koji daje informacije o Nagelu), riječki filozof i sveučilišni profesor Boran Berčić hvali ju kao »možda najbolji uvod u filozofiju ikada napisan«. Pisana je vrlo jasno i čitko, uvodeći čitatelja u osnovna pitanja kojima se filozofija bavi u posljednja četiri stoljeća. Nagel dosljedno ukazuje na različite filozofske probleme i tipove mogućih odgovora. Ne donosi nikakve podatke o pojedinim filozofima i ovijesti filozofije, koji bi skrenuli pažnju čitatelja sa samih problema. Knjiga je podjeljena na devet poglavlja.

  1. Znamo li išta?
  2. Tuđi umovi
  3. Problem odnosa uma i tijela
  4. Značenje riječi
  5. Sloboda volje
  6. Pravo i krivo
  7. Pravednost
  8. Smrt
  9. Smisao života

Započinje od metodske sumnje Descartesa: kako uopće išta možemo znati? Možemo li biti sigurni da postoji vanjski svijet? (Odgovor je: ne možemo. Dosljedni solipsizam načelno se ne može pobiti.) Ako i postoji, otkuda znamo da drugi ljudi imaju “svijest” (a npr. stablo nema)? Ako i imaju, kakav je odnos tijela i uma?

Nakon toga prelazi na pitanje značenja: kako riječi uopće mogu nešto značiti? (Pitanje koje dolazi u središte interesa filozofa tek u 20. stoljeću, pa je i u naslovu ove knjige.)

Slijedeće je pitanje slobode volje: mogu li ljudi zaista birati kako će postupati? Bez obzira kakav bio odgovor, postavlja se pitanje: što je sa pojmom odgovornosti? Što je “pravo” a što “krivo”, i kako se ta razlika uopće može opravdati? Na jednostavnom primjeru objašnjava Kantov kategorički imperativ u etici. Slijedi razmatranje o socijalnoj pravdi (važan je pojam “distributivne pravednosti”). Završna su razmatranja o smrti i o smislu života, povijesti i svijeta.

Slijedi (20. srpnja 2012): Ortega y Gasset (1929)

Oglasi

Jedna misao o “Uvodi u filozofiju (12): Nagel (1987)

  1. *Odgovor je: ne možemo. Dosljedni solipsizam načelno se ne može pobiti.*

    Po načinu na koji je ova rečenica formulirana i kako se ovdje tumači – hermeneutika (lat. hermes) – Nagel, dobiva se dojam kao da apodiktički drži da se solipsizam ne može pobit. Međutim, čitajući djelce nisam tako nešto primjetio.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s